دانشجوی طب سنتی

هدف من سلامتی واصلاح سبک زندگی هموطنان نازنینم هست🙂🙂🙂
مشخصات بلاگ

با عرض سلام , من فارغ التحصیل رشته کارشناسی ارشد فیزیک هستم و مدت طولانی است که به تدریس این درس در دبیرستان ها مشغول می باشم. علاقه من به رشته طب سنتی باعث شد تا به مطالعه بپردازم و از وجود استادی به نام از شاگردان حکیم خیراندیش و اساتید گران قدر دیگر بهره بگیرم و الان می خواهم این مطالب را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم تا بتوانیم جامعه سالم تری داشته باشیم و من به عنوان یک دانشجو در امر طب سنتی تمامی یافته های خود را در اختیار شما عزیزان قرار می دهم.
خوشحالم که هر چه در این طب جلوتر می روم , مطالب شیرین تر و جذاب تر می شوند و همچنین وجود اساتید برجسته اشتیاق مرا بیشتر می کند......
با تشکر از
دکتر برزویی مزاج شناسی
استاد نظری زاده اصلاح سبک زندگی
استاد کتابی طب سنتی و سوزنی
استاد حسینی چهره شناسی و سوزنی
استاد باقری سوزنی

حتما نام دیگر اساتید را با توجه به مباحث خدمتتان عرض می کنم.

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۵۹ ب.ظ

تفاوت طبع سرشتی و مزاج


          امروز می خواهم در مورد تفاوت طبع سرشتی و مزاج صحبت کنم.ما چهار تاطبع سرشتی داریم:دم (گرم و تر)_صفرا (گرم و خشک)_بلغم (سرد و تر)و سودا(سرد و خشک) 

طبع سرشتی : طبعی است که انسان با آن متولد میشود و از روی  اعضا و اندام های ظاهری, افکار ,علایق ,توانایی ها _ضعف ها و بیماری ها قابل تشخیص است.

 

قبل از اینکه وارد بحث بشوم باید این را بدانید که ما با چهار عامل سروکار داریم :گرمی ها, رطوبت ها ,خشکی ها  و سردی ها

این گرمی  ارتفاع  می دهد.

رطوبت عرض می دهد

 تمام  خشکی‌ها عرض کم

 و تمام سردی ها ارتفاع کم می دهد.

 

حالا برای اینکه بفهمیم منظورم از این چهار عامل چیست این مطالبی رو که عرض می کنم , مطالعه بفرمایین :

ابتدا ویژگی های شخص رو باید در نظر  بگیریم:

 یک _ اعضا و اندام های ظاهری

دو_ افکار

سه _علایق

چهار _ توانایی‌ها و ضعف‌ها

پنج _بیماری‌ها( اندام های داخلی)

  اعضا و اندام های ظاهری : یعنی به ترتیب سر و گردن و اندام های بدن

_سر و گردن: هم اندازه سر وهم اعضا ی آن که شامل :پیشانی, چشم ,بینی, لب زبان ,فک و گونه ها, گوش و گردن

 _اندامهای بدن:  اسکلت بدن ,استخوان بندی, سرشانه‌ها, سینه‌ها ,شکم ,باسن, ران و اندام جنسی

باید تک تک این ها بررسی شود:

 به عنوان مثال یک آدم دموی که هم گرما دارد و هم رطوبت باید سر بزرگ و دایره شکلی داشته باشد و یا یک آدم صفراوی که گرم و خشک است باید سری داشته باشد که به دلیل گرما ارتفاع دارد ولی به دلیل اینکه رطوبت ندارد پس عرض هم ندارد, یک سر بیضی شکل دارد.

 کوچکترین سر ها مربوط به سوداوی ها میشود, به دلیل اینکه سرد و خشک هستند, پس نه ارتفاع دارند و نه عرض و پهنایی و متعادل ترین و زیباترین سر مربوط به بلغمی ها هست

در جلسات بعدی ,طبع های سرشتی رو از طریق همین مطالبی که امروز عنوان کردم, بررسی می‌کنیم .

اما مزاج چیست مزاج غلبه یک خلط ای است که ما در طول زندگی به دلیل روش زندگیمون و عوامل بیرونی برامون به وجود آمده است مثلاً غلبه بلغم پیدا می‌کنیم و از طریق چربی‌های دور شکم قابل تشخیص می باشد , یا به دلیل خوردن سردی های فراوانی مثل ماست, دوغ, خیار و گوجه طبعمون تغییر کرده است. از گرم به سرد و حتی ممکن است  که سر هم سرد شده باشد و دچار بیماری های افسردگی و عصبی شده باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۵۹
لیلا معظمی

          از روی طعم مواد غذایی میتوان مزاج و طبع آنها را تشخیص داد. بالاترین درجه گرمی مربوط به تلخیها می باشد, منتهی یک استثنا وجود دارد و آن کافوراست,به عنوان مثال سیاه دونه هم تلخ است و هم گرم.

بعد از آن میزان گرمی به ترتیب به صورت زیر می باشد:

 تندی ها ,شوری ها و شیرینی ها

گس مزهها و ترش ها هم طبع سردی دارند که ترشیها میزان سردیشان خیلی بیشتر است.

در مورد خشکی و رطوبت مواد غذایی هم تقریباً می‌توان  با یک تحلیل ساده تشخیص داد :

مثلاً هندوانه مشخص است که یک میوه آبدار و دارای رطوبت زیاد است ( هندوانه علی رغم  سیرین مزه بودن طبعش سرد و تر است) و یا بین سیب و موز, سیب میوه آبدار تری است و اگر هر دوی اینها را در یخچال قرار دهیم ,سیب سریعتر خنک می شود چون رطوبت بیشتری دارد. البته در یخچال میوه سرد و تر سریع تر از میوه گرم وتر خنک می شود. به عنوان مثال اگر خیار و سیب را در یخچال قرار دهیم, خیار بسیار سریعتر از سیب خنک خواهد شد .
 نکته خیلی مهمی که باید در مورد خوراکی ها در نظر گرفته شود و کمتر کسی به آن توجه می‌کند این است که هر ماده خوراکی دارای دو ویژگی است:

یک_خاصیت

دو _مزاج

برای فهم بهتر این مسئله ,من یک مثال خدمتتون عرض می کنم.

به عنوان مثال سنجد و اسپند هر دو قابض هستند ولی اسفند دارای طبع گرم میباشد و سنجد دارای طبع سرد, با توجه به مشکلاتی که برای بیمار ایجاد شده  یکی از این دو را برای درمان باید استفاده کرد.

نکته دیگر : در برخی مواد غذایی خاصیت به مزاج غالب است. مثلا :سنجد در درمان های هورمونی  استفاده می شود با این که طبع آن سرد است  ( تقریبا تمام گیاهان هورمونی مزاج گرمی دارند) ولی رازیانه هم به عنوان یک داروی هورمونی استفاده می شود و هم مزاج گرمی دارد....

مثالی دیگر......

 اگر بخواهیم  یک گرمی را به بدن بدهیم, هم می تونیم بیایم از اسفند استفاده کنیم و هم از انجیر......

اگر در کنار گرما بخواهیم به عنوان یک ملین هم عمل کند از انجیر استفاده می  شود و اگر بخواهیم به عنوان  قابض استفاده شود  از اسپند....

پس توجه داشته باشین که: که  هر خوراکی ,هم مزاج دارد و هم خاصیت و باید هر دو را چه در درمان و چه در مصارف خوراکی در نظر بگیریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۸:۱۹
لیلا معظمی
جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۵:۳۱ ب.ظ

خوراک بدن ما تنها غذایی نیست که می خوریم.

      مسئله ای را که امروز می خوام در موردش صحبت کنم ,غذاهای هشتگانه هست خوراک ما تنها خوردنی ها نیستند: شنیدنیها ,بوییدنی ها ,دیدنی ها وجذبی ها از طریق پوست جزء  خوراکمان تلقی می شود.

تا به حال از خودتون پرسیدین , چرا بایه بوی خوب حالتون خوب میشه و یا با یک آهنگ زیبا کلی انرژی می‌گیرید و میتونین سریع کاراتون روانجام بدین و حتی با دیدن یک منظره زیبا حال و هوای بهتری پیدا میکنید وتا چند ساعت حالتون خوبه و یا  اینکه کلی ماسک استفاده میکنیم برای اینکه پوست بهتری داشته باشیم, ما به همه اینا میگیم خوراک ....

غیر از اینها غذای جنس ,انس و پندار هم داریم:

غذای جنسی که همه از آن اطلاع داریم ,غذای انس مثل این میمونه که شما یه ماشین خوب داشته باشی برای مسافرت وتو یه مسیر زیبا با یه آهنگ دلنشین ولی دوست داری یه نفر کنارت باشه و با آن صحبت کنی  و همراهت باشه......

غذای دیگه غذای پندار هست مانیاز به دونستن و فکر کردن داریم. اگر ۵ دقیقه شما به رویاهاتون فکر کنید,چقدر انرژی میگیرین برای حرکت کردن و یا برعکس, ۵ دقیقه به این فکر کنیم که یک اتفاق بدی براتون بیفته,خدای نا کرده مرگ یه  عزیزی و یا هر چیز ناامید کننده‌ دیگه ای.... چقدر انرژی منفی بهتون وارد میشه و حس و حال ازتون دور میشه......

 پس ما باید حواسمون به تمام غذاهای هشتگانه باشه و اگر یکی از این غذاها نادیده گرفته بشه قطعاً ما بیمار خواهیم شد انشاالله در ادامه که یک پزشک طب سنتی بشیم حتما برای درمان نیز باید  به تمامی این غذاها توجه داشته باشیم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۷:۳۱
لیلا معظمی

          امروز می خواهیم در مورد این صحبت کنیم که چه عواملی روی مزاج یک‌نفر تاثیر می گذارد

یکی از این عوامل فصل ها هستند مثلاً فصل پاییز سرد و خشک, فصل زمستان سرد و تر, فصل بهار گرم وتر  و فصل تابستان گرم و خشک می باشد پس اگر داریم در مورد یک شخص صفراوی صحبت می‌کنیم که  مزاج گرم و خشک دارد باید حواسمان باشد که در فصل تابستان ممکن است که خشکی و گرما او را اذیت کند و یا در فصل پاییز , او بابت خشکی هوا مقداری دچار اگزما شود. البته اینها همه حدسیات است و احتمالات .  و یا اینکه وقتی ما می‌خواهیم دارو بدهیم به یک شخص باید فصل را در نظر بگیریم  به عنوان مثال, در فصل بهار و تابستان داروهایی  با طبع گرم را با احتیاط بیشتری به بیمار بدهیم  .

عامل دیگر ایام ماه قمری می باشد در اول تا دوازدهم ماه, مزاج روزهای ماه سرد ازدوازدهم تا بیست و سوم گرم و از بیست و سوم به بعد مزاج ماه سرد است و اگر دقت کنین گل این دوره ماهانه چهاردهم تا ۱۹ می باشد که بیشترین طلاق ها قتل, تصادفات و مشاجرات رخ می‌دهد.

سومین عامل, ساعات شبانه روز هست پس دقت کنیم که ساعات شبانه روز نیز دارای مزاج هستند و بر خلق و خو و بدن ما تاثیر می‌گذارد مثلاً صبح گرم و تر,ظهر دارای مزاج گرم و خشک و بعد از ظهر سرد و خشک و شب  نیزسرد و تر میباشد .

چهارمین عامل سن هست که ما باید به آن توجه کنیم , از بدو تولد تا ۱۴ سالگی مزاج دم غالب است. از ۱۴ سالگی تا ۲۸ سالگی صفرا , از ۲۸ سالگی تا ۴۰ سالگی سودا و بعد از اون در سن بلغم قرار خواهیم گرفت.البته با توجه به جنس شما....

آقایون از خانومها گرمتر هستند.

عامل آخر مکان هست یعنی بسته به اینکه شما کجا زندگی میکنید مزاج شما تغییر می کند اگر در نزدیک استوا زندگی میکنید مزاج شما , یک درجه گرمتر در نظر گرفته میشود اگر در نزدیک قطب زندگی می کنیم مزاجتون یک درجه سردتر در نظر گرفته میشود و در نزدیکی دریا رطوبت بیشتری بدن شما دریافت می کند و ما باید به این توجه کنیم و یا در نزدیکی کویر خشکی  بیشتری برای شما در نظر گرفته می شود.

 برای اینکه این مطلب را خوب متوجه شویم یک مثال کلی میزنم مثلاً یک خانم ۳۷ ساله که در تهران زندگی می کند چه مزاجی دارد?

اگر فرض را بر این بگیریم که مزاج اولیه شخصصفراوی باشد .چون خانم هستند پس یک درجه از صفرا کم می شود.

به دلیل  اینکه در تهران زندگی می کند  و تهران گرم و خشک است پس یک درجه به صفرا آن اضافه می‌شودو اگر در فصل پاییز باشیم یک درجه از میزان صفرای فرد کم می‌شود چون گفتیم پاییز فصل سردی است .

 با بررسی این شخص در بعد از ظهر, باز هم یک درجه صفرا کم میشود ولی اگر در سیزدهم ماه قمری قرار گرفته باشیم پس  بدن در گرمای بیشتری قرار گرفته, اینجا یک درجه به صفراباید اضافه بشه. در آخر تاثیر سن , به دلیل اینکه شخص در سن سودا قرار گرفته پس توجه کنیم که بازهم از درجه صفرا کاسته میشه.... فراموش نکنید گرما کم میشه ولی خشکی افزوده شده.

یعنی این شخص در سن بیست سالگی خیلی صفرای بیشتری داشته و الان ممکنه هنوز برایش صفرایی باقی مانده باشه و یا مزاجش تبدیل به سودا شده باشد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۱:۲۶
لیلا معظمی
چهارشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۱۶ ب.ظ

در خون ما چهار خلط صفرا,دم,بلغم و سودا وجود دارد

خون      همونطور که قول داده بودم قرار امروز در مورد مزاج خون با هم صحبت کنیم از آنجایی که میدونین اگر خون رو در یک لوله بریزید و یک جا بگذارید,  متوجه میشیم که بخشی از آن ته نشین می شه و مقداری مایع زرد رنگ  روی آن قرار می‌گیرد که  پلاسما می باشد.

درمورد مزاج هم همینطور بررسی می‌کنیم اگر که مثلاً خون را بگذاریم بمونه یک درصد قسمت پایین ظرفمون سودا_ ۴۹ درصد بلغم_ ۴۹ درصد دم و یک درصد خلط صفرا وجود دارد

پس یعنی ما چهارتا خلط رو در بدنمون داریم حالا چه اتفاقی میوفته که یک نفر میشه صفرایی و یک نفر میشه سودایی?

در صورتی که یه درصد یعنی همین مقدار کم.... یک درصد سودا افزایش پیدا بکنه فرد میشه   سودایی..... یعنی اون تعادل به هم  میخوره

 پس مزاج خون فرد معتدل به همون صورتی هست که در ابتدا عرض کردم  و به عنوان مثال مزاج فرد دموی به این صورت میشه که سودا یک درصد بلغم ۴۸% دم ۵۰% و صفرا ۱% ........پس اگر درصد دم زیاد بشه فرد میشه دموی

اگر درصد سودا افزایش پیدا کنه فرد میشه سودایی....... اگر درصد صفرا افزایش پیدا کنه فرد میشه صفرایی و یا اگر بلغم تو خون افزایش پیدا کنه فرد میشه بلغمی

دقت کنیم که ما در طبیعت فرد صفرایی داریم سودایی داریم اینها هیچ عارضه و مشکلی در بدنشان ندارند و این طبع سرشتی شونه .....مثل ژنتیک میمونه فرد کاملاً سالم و با خصوصیات اخلاقی مختص به خودش به زندگیش ادامه میده

پس ما داریم در مورد یک فرد سالم صحبت می کنیم ,فردا عواملی رو میگم که میتونه این خلط هارو جابجا کنه و مثلاً یک فرد صفرایی رو تبدیل کنه به یک فرد دموی.....

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۱۶
لیلا معظمی
سه شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۱:۱۰ ب.ظ

هر چیزی در اطراف ما مزاج دارد

عکس

        سلام امروز می خوام در مورد خلط ها  باهاتون صحبت کنم ما ۴ تا خلط داریم در طبیعت , اولین خلط دم(گرم و تر) هست و نماد آن در طبیعت هوا است دومین  خلط صفرا (گرم و خشک)می باشد و نماد آن در طبیعت   آتش است. بعد از آن خلط سودا(سردوخشک) را داریم که نماد آن در طبیعت خاک است و دیگری خلط بلغم(سردوتر) است که نماد آن آب  می باشد یعنی هر چیزی که در اطراف تان می بینید دارای مزاج است مثلاً سیمان گچ و آهنی که در ساختن خانه استفاده شده است خوراک و غذایی که میخوریم جنسیت یعنی زن و مرد نیز دارای مزاج می باشند زن دارای مزاج سرد و مرد دارای مزاج گرم است دیدن حیوانات ترسناک ایجاد سودا درما می کند جالب است بدانید با این که طبع یک خانم سرد است ولی یک مرد با دیدن آن خانوم گرما دریافت میکند . پس تکلیف ما مشخص شد که هر چیزی در اطراف ما دارای طبع و مزاج است هر چیز بویدنی, دیدنی و شنیدنی, خوردنی, لمس کردنی همه و همه .........

دوست دارم این مسئله را اضافه کنم که بدن ما ترکیبی از این چهار خلط را دارد اگر بدن ما فقط یک خلط را داشت مثلاً بلغم را, ما شبیه به الاغ رفتار می کردیم الاغ نماد خلط بلغم است و یا اگر فقط خلط صفرا داشتیم ما شبیه یک یوزپلنگ رفتار می کردیم یوزپلنگ نماد خلط صفرا است همچنین نماد خلط سودا مورچه می باشد .

انشاالله فردا برای تان  میزان خلط ها رو و نسبتشان رو شرح می دهم . 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۳:۱۰
لیلا معظمی
دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۵۴ ق.ظ

مزاج شناسی در روانشناسی افراد بسیار موثر است

      به عنوان درس اول ما باید بدانیم که  مزاج هر فرد به چه صورت است این مسئله به ما کمک می‌کند تا بتوانیم راحت‌تر افراد اطرافمان را بشناسیم و با آنها ارتباط برقرار کنیم همچنین به ما کمک می‌کند تا تغذیه مناسب با مزاج خود را تعیین کنیم و در آخر , هنگامی که بیمار شویم می توانیم بهترین  و ساده ترین درمان را برای خود و دیگران تجویز کنیم.  به عنوان مثال در صورتی که شما با یک فرد صفراوی دوست هستین این فرد ممکن است که گه گاه از کوره در برود و سریع عصبانی شود اما فردی قابل اعتماد است و اگر به عنوان یک همسر ویا یک رفیق در کنار شماست بسیار قابل اعتماد می باشد و می تواند در شرایط دشوار شما را همراهی کند و  اگر در کنار شما یک فرد  بلغمی قرار گرفته باشد شما انتظار  کارهای مدیریتی را از ایشان نخواهید داشت

دیگر اینکه اگر بخواهید شخصی را استخدام کنید قطعاً یک فرد  دموی یا صفراوی نمی‌تواند به عنوان منشی برای شما کار کند در چنین شرایط حتماً باید سراغ یک فرد بلغمی و سوداوی بروید

پس همانطور که می بینید ما در زندگی احتیاج داریم که مزاج شناسی را بلد باشیم.

و بحث شیرین تغذیه و درمان.....

  حتماً با گذشت زمان با آنها نیز می پردازیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۰:۵۴
لیلا معظمی