دانشجوی طب سنتی

هدف من سلامتی واصلاح سبک زندگی هموطنان نازنینم هست🙂🙂🙂
مشخصات بلاگ

با عرض سلام , من فارغ التحصیل رشته کارشناسی ارشد فیزیک هستم و مدت طولانی است که به تدریس این درس در دبیرستان ها مشغول می باشم. علاقه من به رشته طب سنتی باعث شد تا به مطالعه بپردازم و از وجود استادی به نام از شاگردان حکیم خیراندیش و اساتید گران قدر دیگر بهره بگیرم و الان می خواهم این مطالب را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم تا بتوانیم جامعه سالم تری داشته باشیم و من به عنوان یک دانشجو در امر طب سنتی تمامی یافته های خود را در اختیار شما عزیزان قرار می دهم.
خوشحالم که هر چه در این طب جلوتر می روم , مطالب شیرین تر و جذاب تر می شوند و همچنین وجود اساتید برجسته اشتیاق مرا بیشتر می کند......
با تشکر از
دکتر برزویی مزاج شناسی
استاد نظری زاده اصلاح سبک زندگی
استاد کتابی طب سنتی و سوزنی
استاد حسینی چهره شناسی و سوزنی
استاد باقری سوزنی

حتما نام دیگر اساتید را با توجه به مباحث خدمتتان عرض می کنم.

          امروز می خواهیم در مورد این صحبت کنیم که چه عواملی روی مزاج یک‌نفر تاثیر می گذارد

یکی از این عوامل فصل ها هستند مثلاً فصل پاییز سرد و خشک, فصل زمستان سرد و تر, فصل بهار گرم وتر  و فصل تابستان گرم و خشک می باشد پس اگر داریم در مورد یک شخص صفراوی صحبت می‌کنیم که  مزاج گرم و خشک دارد باید حواسمان باشد که در فصل تابستان ممکن است که خشکی و گرما او را اذیت کند و یا در فصل پاییز , او بابت خشکی هوا مقداری دچار اگزما شود. البته اینها همه حدسیات است و احتمالات .  و یا اینکه وقتی ما می‌خواهیم دارو بدهیم به یک شخص باید فصل را در نظر بگیریم  به عنوان مثال, در فصل بهار و تابستان داروهایی  با طبع گرم را با احتیاط بیشتری به بیمار بدهیم  .

عامل دیگر ایام ماه قمری می باشد در اول تا دوازدهم ماه, مزاج روزهای ماه سرد ازدوازدهم تا بیست و سوم گرم و از بیست و سوم به بعد مزاج ماه سرد است و اگر دقت کنین گل این دوره ماهانه چهاردهم تا ۱۹ می باشد که بیشترین طلاق ها قتل, تصادفات و مشاجرات رخ می‌دهد.

سومین عامل, ساعات شبانه روز هست پس دقت کنیم که ساعات شبانه روز نیز دارای مزاج هستند و بر خلق و خو و بدن ما تاثیر می‌گذارد مثلاً صبح گرم و تر,ظهر دارای مزاج گرم و خشک و بعد از ظهر سرد و خشک و شب  نیزسرد و تر میباشد .

چهارمین عامل سن هست که ما باید به آن توجه کنیم , از بدو تولد تا ۱۴ سالگی مزاج دم غالب است. از ۱۴ سالگی تا ۲۸ سالگی صفرا , از ۲۸ سالگی تا ۴۰ سالگی سودا و بعد از اون در سن بلغم قرار خواهیم گرفت.البته با توجه به جنس شما....

آقایون از خانومها گرمتر هستند.

عامل آخر مکان هست یعنی بسته به اینکه شما کجا زندگی میکنید مزاج شما تغییر می کند اگر در نزدیک استوا زندگی میکنید مزاج شما , یک درجه گرمتر در نظر گرفته میشود اگر در نزدیک قطب زندگی می کنیم مزاجتون یک درجه سردتر در نظر گرفته میشود و در نزدیکی دریا رطوبت بیشتری بدن شما دریافت می کند و ما باید به این توجه کنیم و یا در نزدیکی کویر خشکی  بیشتری برای شما در نظر گرفته می شود.

 برای اینکه این مطلب را خوب متوجه شویم یک مثال کلی میزنم مثلاً یک خانم ۳۷ ساله که در تهران زندگی می کند چه مزاجی دارد?

اگر فرض را بر این بگیریم که مزاج اولیه شخصصفراوی باشد .چون خانم هستند پس یک درجه از صفرا کم می شود.

به دلیل  اینکه در تهران زندگی می کند  و تهران گرم و خشک است پس یک درجه به صفرا آن اضافه می‌شودو اگر در فصل پاییز باشیم یک درجه از میزان صفرای فرد کم می‌شود چون گفتیم پاییز فصل سردی است .

 با بررسی این شخص در بعد از ظهر, باز هم یک درجه صفرا کم میشود ولی اگر در سیزدهم ماه قمری قرار گرفته باشیم پس  بدن در گرمای بیشتری قرار گرفته, اینجا یک درجه به صفراباید اضافه بشه. در آخر تاثیر سن , به دلیل اینکه شخص در سن سودا قرار گرفته پس توجه کنیم که بازهم از درجه صفرا کاسته میشه.... فراموش نکنید گرما کم میشه ولی خشکی افزوده شده.

یعنی این شخص در سن بیست سالگی خیلی صفرای بیشتری داشته و الان ممکنه هنوز برایش صفرایی باقی مانده باشه و یا مزاجش تبدیل به سودا شده باشد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۲۵
لیلا معظمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی