دانشجوی طب سنتی

هدف من سلامتی واصلاح سبک زندگی هموطنان نازنینم هست🙂🙂🙂
مشخصات بلاگ

با عرض سلام , من فارغ التحصیل رشته کارشناسی ارشد فیزیک هستم و مدت طولانی است که به تدریس این درس در دبیرستان ها مشغول می باشم. علاقه من به رشته طب سنتی باعث شد تا به مطالعه بپردازم و از وجود استادی به نام از شاگردان حکیم خیراندیش و اساتید گران قدر دیگر بهره بگیرم و الان می خواهم این مطالب را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم تا بتوانیم جامعه سالم تری داشته باشیم و من به عنوان یک دانشجو در امر طب سنتی تمامی یافته های خود را در اختیار شما عزیزان قرار می دهم.
خوشحالم که هر چه در این طب جلوتر می روم , مطالب شیرین تر و جذاب تر می شوند و همچنین وجود اساتید برجسته اشتیاق مرا بیشتر می کند......
با تشکر از
دکتر برزویی مزاج شناسی
استاد نظری زاده اصلاح سبک زندگی
استاد کتابی طب سنتی و سوزنی
استاد حسینی چهره شناسی و سوزنی
استاد باقری سوزنی

حتما نام دیگر اساتید را با توجه به مباحث خدمتتان عرض می کنم.

          از روی طعم مواد غذایی میتوان مزاج و طبع آنها را تشخیص داد. بالاترین درجه گرمی مربوط به تلخیها می باشد, منتهی یک استثنا وجود دارد و آن کافوراست,به عنوان مثال سیاه دونه هم تلخ است و هم گرم.

بعد از آن میزان گرمی به ترتیب به صورت زیر می باشد:

 تندی ها ,شوری ها و شیرینی ها

گس مزهها و ترش ها هم طبع سردی دارند که ترشیها میزان سردیشان خیلی بیشتر است.

در مورد خشکی و رطوبت مواد غذایی هم تقریباً می‌توان  با یک تحلیل ساده تشخیص داد :

مثلاً هندوانه مشخص است که یک میوه آبدار و دارای رطوبت زیاد است ( هندوانه علی رغم  سیرین مزه بودن طبعش سرد و تر است) و یا بین سیب و موز, سیب میوه آبدار تری است و اگر هر دوی اینها را در یخچال قرار دهیم ,سیب سریعتر خنک می شود چون رطوبت بیشتری دارد. البته در یخچال میوه سرد و تر سریع تر از میوه گرم وتر خنک می شود. به عنوان مثال اگر خیار و سیب را در یخچال قرار دهیم, خیار بسیار سریعتر از سیب خنک خواهد شد .
 نکته خیلی مهمی که باید در مورد خوراکی ها در نظر گرفته شود و کمتر کسی به آن توجه می‌کند این است که هر ماده خوراکی دارای دو ویژگی است:

یک_خاصیت

دو _مزاج

برای فهم بهتر این مسئله ,من یک مثال خدمتتون عرض می کنم.

به عنوان مثال سنجد و اسپند هر دو قابض هستند ولی اسفند دارای طبع گرم میباشد و سنجد دارای طبع سرد, با توجه به مشکلاتی که برای بیمار ایجاد شده  یکی از این دو را برای درمان باید استفاده کرد.

نکته دیگر : در برخی مواد غذایی خاصیت به مزاج غالب است. مثلا :سنجد در درمان های هورمونی  استفاده می شود با این که طبع آن سرد است  ( تقریبا تمام گیاهان هورمونی مزاج گرمی دارند) ولی رازیانه هم به عنوان یک داروی هورمونی استفاده می شود و هم مزاج گرمی دارد....

مثالی دیگر......

 اگر بخواهیم  یک گرمی را به بدن بدهیم, هم می تونیم بیایم از اسفند استفاده کنیم و هم از انجیر......

اگر در کنار گرما بخواهیم به عنوان یک ملین هم عمل کند از انجیر استفاده می  شود و اگر بخواهیم به عنوان  قابض استفاده شود  از اسپند....

پس توجه داشته باشین که: که  هر خوراکی ,هم مزاج دارد و هم خاصیت و باید هر دو را چه در درمان و چه در مصارف خوراکی در نظر بگیریم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۲۸
لیلا معظمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی