دانشجوی طب سنتی

هدف من سلامتی واصلاح سبک زندگی هموطنان نازنینم هست🙂🙂🙂
مشخصات بلاگ

با عرض سلام , من فارغ التحصیل رشته کارشناسی ارشد فیزیک هستم و مدت طولانی است که به تدریس این درس در دبیرستان ها مشغول می باشم. علاقه من به رشته طب سنتی باعث شد تا به مطالعه بپردازم و از وجود استادی به نام از شاگردان حکیم خیراندیش و اساتید گران قدر دیگر بهره بگیرم و الان می خواهم این مطالب را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم تا بتوانیم جامعه سالم تری داشته باشیم و من به عنوان یک دانشجو در امر طب سنتی تمامی یافته های خود را در اختیار شما عزیزان قرار می دهم.
خوشحالم که هر چه در این طب جلوتر می روم , مطالب شیرین تر و جذاب تر می شوند و همچنین وجود اساتید برجسته اشتیاق مرا بیشتر می کند......
با تشکر از
دکتر برزویی مزاج شناسی
استاد نظری زاده اصلاح سبک زندگی
استاد کتابی طب سنتی و سوزنی
استاد حسینی چهره شناسی و سوزنی
استاد باقری سوزنی

حتما نام دیگر اساتید را با توجه به مباحث خدمتتان عرض می کنم.

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

        طحال در سمت چپ بدن و پشت معده قرار دارد و به اندازه مشت انسان است.

در هر دقیقه، تقریبا ۳۰۰ میلی‌لیتر خون با عبور از طحال تصفیه می‌شود.

🍀 در واقع حذف سلول های فرسوده خونی به عهده طحال است:

به این شکل که طحال گلبول‌های قرمز خیلی مسن، آسیب‌دیده، تغییر شکل یافته و پلاکت‌های غیرطبیعی را از جریان خون خارج می‌کند. همچنین سلول‌های خونی آسیب‌دیده مثل آهن و هموگلوبین در این عضو بازیافت می‌شوند. هر گونه سلول غیرطبیعی نیز با عبور از طحال، در تله آن می‌افتد و از سیستم خون خارج می‌شود. در یک انسان بالغ، هر روز حدود 20 میلی‌لیتر گلبول قرمز فرسوده توسط طحال از رده خارج می‌شود.

 🍀طحال  عضو موثر سیستم ایمنی بدن است و نقش مهمی در جلوگیری از برخی بیماری‌ها و عفونت‌ها دارد.

. به علاوه،🍀 در مواقع ضروری که سلول‌های مغز استخوان انسان نمی‌توانند تولید خون داشته باشند، طحال وارد عمل می‌شود و خون‌سازی می‌کند.

وظیفه دیگر طحال، 🍀تأمین خون برای بافت‌هایی است که به دلایلی مانند جراحت و بیماری نیازمند خون‌رسانی ویژه‌اند.

بدون طحال هم می‌توان زندگی کرد ,چرا که در غیاب آن، سیستم لنفاوی کبد بخشی از مسئولیت طحال را بر عهده می‌گیرد ولی با توجه به اینکه طحال، تصفیه خون و تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد، کسانی که طحالشان برداشته می‌شود، باید واکسن‌ها‌ و داروهای خاصی را دریافت کنند. آنها باید در برابر هر گونه عفونت و بیماری حساسیت ویژه‌تری داشته باشند و تحت نظر پزشک معالج قرار گیرد.

🍀🍀🍀در کل وظیفه کبد تنظیم و تعدیل خلط سودا در بدن است.

سودایی که از  کبد  بیرون می‌ رود, بخشی به سمت طحال  می رود و باقی با خون جریان می یابد و به مصارف بدن( تغذیه استخوان ,مو و ناخن) می رسد.
 تا وقتی که سودا در بدن متعادل است بسیار سودمند میباشد. چون سودای متعادل بنیاد همه بدن است و قوت و نیروی اندامها و سختی استخوان ها و صبوری افراد وابسته به آن است.
 آن بخشی از سودا که به سمت طحال هدایت می ‌شود بعد از هضم در طحال به دهانه معده وارد می‌ شود ,آن را نیرومند کرده و با ترشی خود گرسنگی را تحریک میکند.
 عدم کارکرد صحیح طحال باعث زیادی سودا در خون میشود. گفتیم که یکی از وظایف طحال حذف سلول های فرسوده خونی می باشد, اگر سلول های خونی عمرشان ۳۰ روز باشد. بعد از ۳۰ روز که سلول‌ ها پیر و فرسوده می ‌شوند این خون توسط کبد به سمت طحال هدایت می‌ شود که ما به آن خون سوخته می‌ گوییم. در واقع کبد سودای حاصل از دم یا صفرا  را به سمت طحال می‌ فرستد و طحال این  خون ها را تصفیه می کند. وقتی طحال از این خونهای کثیف پر  می شود, اضافه این خون  توسط همان رگی که از سمت کبد به سمت طحال می‌رود به پشت گردن و در بین دو کتف می ریزد و در آنجا قرار می ‌گیرد. اینجاست که ما تاثیر حجامت را متوجه می شویم. بعد از اینکه این رگ فیلتر خون‌های کثیف را بین دو کتف قرار می‌ دهد به مدت ۲ الی ۳ روز دوباره این خونه کثیف به سمت کبد برمی‌ گردد و کبد هم آن را به سمت طحال می ‌فرستد. این اتفاق چندین بار در بدن رخ می دهد. وقتی که شخص می گوید بین دو کتفم می خارد یا بین دو کتفم جوش زده است یا بدنم پر از جوش شده است, اینها هشدارهای بدن است که ظرف خون کثیف که پشت بدن بین دو کتف قرار گرفته است پر شده و باید خالی شود.
 اگر خالی کردیم که هیچ , در غیر این صورت خون کثیف به کبد می گردد و کار کبد و طحال زیاد شده و در طول زمان این میزان خون کثیف افزایش پیدا کرده و موجب  بیماری های سوداوی  از قبیل بواسیر, بیماری های پوستی , واریس ,چاقی زیاد پا , سرطان  و.....

  در نهایت مالیخولیا می‌ شود.
 بنابراین حجامت مانع از بیمار شدن طحال و از کار افتادن این عضو می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۹ ، ۱۶:۰۸
لیلا معظمی
پنجشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۱۷ ب.ظ

هر آن چه باید در مورد زردی نوزادان بدانید...

        زردی در نوزادان

که معمولاً با زردی پوست و گاهی  زردی چشمها , بروز می‌کند .زردی  ابتدا صورت را در بر می‌گیرد ولی رفته رفته قفسه سینه ,ناحیه شکم, پا ها ,کف پا و اندام های تحتانی را نیز درگیر می‌کند.

زردی در نوزادان گاهی باعث خستگی مفرط و سوء تغذیه می شود, نوزادانی که در ۲۴ ساعت اول پس از تولد دچار این علائم می شوند باید حتماً تحت آزمایش بیلی روبین قرار گیرند.

زردی دردناک نیست ولی توجهات و ملاحظات زیادی را می‌طلبد. زیرا بالا رفتن بیلی روبین در خون حالتی سمی را در سیستم عصبی نوزاد ایجاد کرده و باعث بروز آسیب های مغزی و در حالت پیشرفته منجر به مرگ نوزاد میشود .
علت بروز زردی در نوزادان چیست....
 همانطور که می‌دانید در نسل جدید , بیش از ۷۰ درصد نوزادان متولد شده دچار زردی می شوند .استاد نظری زاده علت زردی نوزادان را افزایش صفرا می داند و ایشان می‌فرمایند این عارضه ناشی از ضعف کبداست, چون کبد ضعیف است صفرا را نمی تواند دفع کند. اگر کبد مادر قوی باشد بیلی روبین یا همان صفرا  از طریق بدن مادر تخلیه می‌شود و این صفرا را به نوزاد انتقال نمی دهد .
 دکتر روازاده نیز بر این عقیده‌اند که یکی از عوامل زردی در نوزادان رشد ناکافی روده و کبد نوزاد می باشد.
آیا با محروم کردن نوزاد از شیر مادر زردی درمان می شود?
توجه کنید که نوزاد را نباید به خاطر زردی از شیر مادر محروم کرد. زردی در برخی از نوزادان ممکن است بر اثر استفاده از شیر مادر باشد .
دو گروه از نوزادان هستند که با خوردن شیر مادر به زردی مبتلا می‌شوند گروه اول نوزادانی هستند که مادرشان به طریق سزارین وضع حمل کرده است و علت زردی نوزادان کم بودن شیر مادر در روزهای اولیه است. در این حالت اگر تغذیه با شیر مادر استمرار داشته باشد, رفته‌رفته شیر مادر بیشتر  و کمبود کالری نوزاد جبران می‌شود و همچنین حرکات روده او بهتر شده و زردی از بین میرود .
در گروه دوم زردی نوزاد معمولاً از هفته دوم تولد آغاز می شود و علت آن می‌تواند موادی باشد که در شیر وجود داشته و باعث غیرفعال کردن آنزیم های کبدی و روده نوزاد می‌شود که این موضوع مواد صفراوی را باز جذب می کند .در واقع  در این مورد بازهم تغذیه نوزاد با شیر مادر را ادامه می دهند .در صورتی که روند افزایش بیلی روبین در خون  ادامه داشته باشد حداکثر ۴۸ ساعت شیر مادر را قطع و از شیرخشک استفاده می نمایند .
درمان
 دکتر ضیایی زردی نوزادان را به سه دسته: خفیف , متوسط و شدید تقسیم می‌کنند.
 در زردی خفیف تنها سر و گردن, کره چشم و سفیده چشم  به زردی می گراید.
 در زردی متوسط علاوه بر سر و گردن تا نیم تنه نوزاد دچار زردی می شود.
  در زردی شدید کل بدن نوزاد زرد خواهد شد.
با توجه به تقسیم‌بندی دکتر ضیایی درمان به صورت زیر می باشد:

👈برای زردی خفیف یک قاشق چای خوری آب پوست کدو مسما را به نوزاد داده و همین یک بار کافی است تا زردی نوزاد درمان شود و مادر نیز تا یک هفته تمام چربی ها را حذف کرده و فقط از روغن زیتون استفاده نماید و روزانه یک لیوان آب سیب تازه نیز میل کنند.

👈درصورتی که این زردی متوسط باشد باید به نوزاد ۲ قاشق چای خوری  از آب پوست کدو مسما بدهید که در دو روز متوالی داده شود و مادر نیز به مدت دو هفته رژیم غذایی ترک چربی‌ها را ادامه دهد و روزانه ۲ لیوان آب سیب تازه نیز میل کنند .

👈درصورتی که زردی شدید باشد دوباره از همان آب پوست کدو استفاده می‌کنید ولی در سه روز متوالی پشت سر هم و دقت کنید که حتماً سر ساعت باشد و  مادر نیز سه هفته متوالی رژیم ترک چربی ها را رعایت نمایند و روزانه ۳ لیوان آب سیب تازه را میل کنند.

با این روش هم از طریق شیر و از طریق خوراکی که به نوزاد می دهیم زردی از بین میرود.

وا ما طبق نظر استاد نظری زاده درمان اصلی برای زردی مصرف عرق کاسنی وشاهتره توسط مادر می باشد. همچنین اگر در برنامه غذایی مادر غذاهایی همچون سیراب شیردان ,کله پاچه در روزهای اول استفاده شود, بسیار مفید است زیرا این غذاها هم بسیار مقوی هستند و شیر افزا . همچنین برای استخوان بندی نوزاد هم مناسب می باشند و چون دارای طبع سرد و معتدل هستند باعث افزایش زردی نمی‌شوند و البته مصرف روغن زیتون و محصولات جو مثل آبجو, سویق جو, نان جو و ... برای مادر موثر است.

شیرخشت و ترنجبین هم به نوزاد دهند و هم مادر استفاده کند  به این طریق که یک نخود شیرخشت با نصف قاشق ترنجبین دم کنند و مادر و نوزاد هر دو از این دمنوش استفاده نمایند. اگر بدن نوزاد را با ترنجبین بشویند هم موثر است .

در نهایت اگر این روش های خوراکی نتیجه نداد حجامت لاله گوش نوزاد نیز بسیار موثر است.  چون خروج خون از بدن نوزاد کمک به درمان زردی می کند در صورتی که این روش پاسخگو نبود حتماً یک حجامت عام توسط شخص درمانگر صورت گیرد.
 در مراکز درمانی از اشعه فرابنفش برای درمان استفاده می کنند .
در اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا لامپ های مهتابی سفید در درمان زردی نوزاد تاثیر دارد?
طبق فرمایش دکتر روازاده:
 لامپ های مهتابی سفید هیچ تاثیری بر روی زردی نوزاد ندارد بلکه نور فلورسنت  که به عنوان درمان این بیماری استفاده میشود طول موج خاصی دارد که لامپ‌های مهتابی این طول موج و قدرت درمانی را ندارند. 
و سخن آخر..........
چه ضرورتی برای درمان زردی وجود دارد?  
معمولاً زردی بیماری است که طی یک یا دو هفته بهبود می یابد ولی چنانچه میزان بیلی روبین بالا تر از حد بوده و بدون درمان باقی بماند بیلی‌روبین وارد مغز شده و باعث آسیب‌های جدی به مغز می شود از جمله فلج مغزی ,عقب ماندگی ذهنی, حملات صرع  اشکال در تعادل حرکتی, ناهنجاری‌های دندانی و ناشنوایی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۹۹ ، ۱۹:۱۷
لیلا معظمی

استاد ضیایی خارش بدن را ناشی از سه عامل می دانند:

  👈کبد

👈 التهابات شدید 

👈حرارت اضافی داخل بدن

 قسمتی را که مورد توجه ماست , خارش های وابسته به کارکرد کبد می باشد. کبد مرکز تنظیم خشکی ها در بدن است .یعنی خشکی پوست و خارش های آن در اغلب موارد با افزایش رطوبت کبد از بین می رود و یا تا حد زیادی تخفیف پیدا می کند .

برای افزایش رطوبت کبد و درمان خارش دو روش وجود دارد :

1- مصرف دارو 

2- اعمال یداوی (ماساژ و حجامت )

طبق فرمایش دکتر خیراندیش خارش ها از  دو نوع میباشد:

# خارش گرم(در افراد صفراوی رخ می دهد)

# خارش سرد( ناشی از سودا است و در فصل پاییز و زمستان شیوع بیشتری دارد)

اما از کجا تشخیص دهیم که خارش بدن ما از کدام نوع است? 

طبق فرمایش دکتر خیراندیش:

 💦اگر خارش گرم باشد , فرد در زمان استحمام وقتی آب به تن می رسد و  به اصطلاح خیس میشود, خارش بدنش رفع می‌شود. این نوع خارش در کهنسالان و در جوانانی که غذاهای  تند زیاد مصرف می کنند رخ می دهد .

💦در خارش نوع سرد, در زمان استحمام نه‌ تنها خارش کم نمی شود بلکه بیشتر نیز می‌شود .

و اما درمان 

💫 در خارش گرم: مصرف سکنجبین بسیار مفید است و برای دادن شتاب به درمان می توان محلولی از آب و سرکه را تهیه کرد و پس از شستن بدن در  حمام با لیف آغشته شده به این محلول , محل خارش را شستشو دهید .دکتر روازاده در خارش های گرم از عرق کاسنی و عرق شاهتره نیز تجویز می کنند.زیرا به سرعت رطوبت کبد را افزایش می دهند.

💫 و اما در درمان خارش سرد :

در این نوع خارش باید از محلول شربت سرکه شیره استفاده کنیم به صورت پنج واحد شیره انگور و یک واحد سرکه. همچنین می توانیم از شربت  انار ترش و شیرین نیز استفاده کنیم.

 طبق فرمایش استاد ضیایی:  انار شیرین باعث تسکین خارش های بدن ناشی از التهابات شدید یا حرارت اضافی داخل بدن می شود زیرا که انار شیرین تصفیه کننده خون است و کمک می کند وبه گردش خون سریعتر.

💫 دکتر روازاده در درمان خارش سرد, در کنار عرق کاسنی و شاهتره , ترکیب خوراکی روغن زیتون و عسل را بسیار مفید می دانند .

در درمان این خشکی ها به عنوان خوراکی مصرف سرکه, آبغوره یا آبلیمو با روغن زیتون بسیار تاکید شده است که می‌توان به صورت سس روی سالاد از آن استفاده نمود.

خارش سرد چون یک بیماری سودایی است , در فصل پاییز و زمستان شیوع بیشتری پیدا می کند . بنابراین طبق فرمایش حکیم روازاده در پاییز و زمستان می توان با مصرف نعنا, ریحان, بابونه, رزماری و آویشن به نرم کردن پوست و درمان خشکی کمک کرد .

 درمان موضعی نقاطی را که دچار خارش شده اند:

 💦موضع را با روغن هایی مثل روغن زیتون, بادام شیرین یا گل‌ بنفشه ماساژ دهید .

 ماسک هایی که  به صورت موضعی در قسمت هایی که دچار اگزما و خشکی شده‌اند می توان استفاده نمود .

   💦  ترکیب خرمالو و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به مدت ۱۵ دقیقه

  💦   عسل و روغن بادام : عسل به میزان دو تا سه قاشق غذاخوری و روغن بادام ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری را روی حرارت گذاشته تا کمی گرم شود سپس مقدار بسیار کمی بابونه اضافه می کنیم ,سپس۳۰ دقیقه روی نواحی خشک گذاشته شود .

💥دقت کنید در صورتی که اگزما ناشی از مواد شوینده شیمیایی باشد : طبق فرمایش آیت الله تبریزیان باید حتماً در هنگام کار از دستکش استفاده نمود و داروی پوستی مالیدنی به مدت یک هفته استفاده شود. اگر این دارو را در دسترس ندارید نوره طبیعی و حنا را ترکیب کرده و  به مدت ۱۵ دقیقه روی موضع قرار دهید .فراموش نشود که با نایلون یا پلاستیک روی موضع را بپوشانید.

😐 در صورتی که خارش پوست با موارد فوق درمان نشود باید حجامت صورت گیرد, مخصوصاً حجامت کبد.

 👈در مورد کهیر هم استاد خیراندیش حجامت را درمان قطعی می‌دانند و آیت الله تبریزیان نیز مصرف صاف کننده  های خون را علاوه بر حجامت مفید می دانند صاف کننده های خون مثل کاهو, چغندر و عناب........

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۹ ، ۱۷:۴۳
لیلا معظمی